Tänään iski hirveä maailmantuska.

Minun vaan käy niin sääliksi. En tiedä muista, mutta tuntuu moraalisesti köyhältä juhlia uutta vuotta tai joulua. Eikä kyse nyt ole omastatunnosta, vaan siitä, että kukaan ei ole tuollaista ansainnut lapsena. Yksikään lapsi ei ole ansainnut tuollaisia elinolosuhteita. Se on vaan tätä maailman tuskaa. En vain tiedä mitä tässä kohtaa pitäisi toivottaa?
 
Hyvää ja rauhallista uutta vuotta? Onnellista uutta vuotta 2010? Ihanaa ja lumista joulua?
 
Minä teen nyt uudenvuoden lupauksen. Aion nyt alkaa elämään, en kai voi koko ajan vain odottaa milloin se elämä tulee minun luokse? En, en voi.
 
Lupaus on siis nyt tälläinen. Yritän, pyrin ja haluan olla kummina jonkun kehitysmaan lapselle. Jos kerran mulla oli hyvä lapsuus, miksei jollakin toisella olisi oikeus ihan siihen samaan? Jos mä en näe nälkää, miksi jonkun toisen täytyy olla nälkäisenä? Maailmasta saataisin parempi paikka, jos ihmiset yrittäisivät. Vietän juhlaa vasta sitten, kun olen tehnyt itse jotain tuon muutoksen tekemiseksi. Juu, tiedän, että tämä kuulostaa hirveältä värväämiseltä samaan touhuun. Mutta sitähän se ei ole. Jokainen päättäköön ihan itse, tämä ratkaisu tuntuu nyt tällä hetkellä parhaalta mahdolliselta.
 
 
Luettelo eräistä järjestöistä:
 

kuva

Hyviä keskusteluja tuolla ja täällä tuosta kummi aiheesta, mutta luotettavuudesta en tiedä.

Tässä blogissa myös yksi kummi.